Vi har omkring 220 ledere på så forskellige arbejdspladser som skoler, botilbud, rådhus, bibliotek, sportsarena, plejehjem og i hjemmeplejen. Her er der 11 ledere og over 400 medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at give den bedste hjælp og omsorg til de ældste borgere, der har brug for støtte i deres eget hjem.
Vi har spurgt en af teamlederne, Anja Nielsen, hvordan hun oplever Ballerup Kommune som arbejdsplads og hvorfor hun er glad for sit lederjob i Ballerup Hjemmepleje.
"Man hører jo altid, at det er bureaukrati på bureaukrati i det offentlige. Men jeg faldt over et opslag fra Ballerup Hjemmepleje, som jeg syntes var spændende og jeg var nødt til at søge jobbet. Så måtte jeg gå ind i det og se, om der var så meget bureaukrati, som man taler om," fortæller Anja Nielsen.
Anja Nielsen er uddannet SOSU-assistent og har taget en diplomuddannelse i ledelse. Nu er hun teamleder for cirka 25 social- og sundhedsassistenter- og hjælpere. Hun kom fra et job i en privat virksomhed, og hun har oplevet mange fordele og en større trivsel ved at skifte til et job i den offentlige verden.
Vi møder Anja på hendes kontor på 2. sal i den bygning, hvor Hjemmeplejen har til huse på Telegrafvej 4 i Ballerup.
Anjas ansøgning bragte hende til en første samtale:
"Jeg kom, mens der var frokostpause, og der var sådan en god og glad stemning og en vildt behagelig atmosfære. Den atmosfære fortsatte til samtalen, og da jeg kørte hjem, ringede jeg til min mand og sagde, at jeg håbede inderligt, at de valgte mig. Jeg kunne mærke, at dér hørte jeg til, min person, mine værdier og kultur var der plads til. Og dét, jeg mærkede til samtalen, er også det jeg har oplevet efterfølgende – både i den måde, de tog imod mig og i samarbejdet med medarbejdere og den øvrige ledelse," siger Anja Nielsen
Og hvad så med bureaukratiet?
"Ja, det oplever jeg da indimellem, men jeg bruger min energi på det, jeg kan påvirke. Og så glæder jeg mig over, at et stort maskineri, som en kommune også er, har en masse fordele. For eksempel at der er nogle faste arbejdsgange, IT-systemer og procedurer. Det frigiver tid til at være synlig og tilstede for medarbejderne – og det er en vigtig værdi for mig," siger hun.
Da Anja Nielsen læste jobopslaget som leder i hjemmeplejen, var hun rigtig glad for at se, at hjemmeplejen var samlet på én matrikel – hun har oplevet, at man andre steder er fordelt på flere lokationer.
"At vi er samlet, er klart en styrke. Vi kan nemmere hjælpe hinanden, hvis der er sygdom i et team. Det er også en fordel, at ledelsen af hjemmeplejen er lige henne ad gangen, så jeg kan søge sparring eller bare høre, om de kigger ind, når de har tid. Jeg trives bedst med, at man kan mødes og tale sammen fysisk, frem for at man skal klare det over telefonen. Og så er vi rigtig gode kolleger i lederteamet. Der er en tryghed imellem os, så vi både kan fortælle om det, der går godt, men også om det svære. Det er vigtigt for mig, at jeg kan være ærlig og bede om hjælp, men også kan give andre et godt råd."
Selvom Anja ikke så tit møder ledere eller medarbejdere fra andre områder af Ballerup Kommune, så får hun den hjælp, hun har brug for, for eksempel fra administrationen på rådhuset.
- Jeg føler, at jeg er en del af en organisation. For mig er det nødvendigt, at vi arbejder sammen som én organisation for at vi i den sidste ende kan levere den bedste kvalitet i kerneopgaven. Og der er fokus på at vi skal have et godt arbejdsmiljø – hvis jeg skal være den bedste udgave af mig selv som leder, så har jeg brug for et godt arbejdsmiljø.
Én af de ting, som er med til at Anja trives rigtig godt i sit job er noget, som mange nok tager for givet, men som hun ikke har været vant til i tidligere job:
"Når jeg holder fri, viderestiller jeg min telefon til en kollega og så ved jeg, at der er nogle, der tager sig at mit team imens. Det er faktisk en ret vild følelse at holde fri, når jeg har fri! Det betyder rigtig meget for min trivsel, for så kan jeg lade op til at komme på arbejde igen. Vi har en tiltro til, at når man har ferie, så hjælpes kollegerne ad," siger Anja.