SSP+ medarbejder til Forebyggelse og Tryghed

Ballerup kommune prioriterer at arbejde kriminalitetsforebyggende og derfor har vi nu en nyoprettet stilling som SSP+ medarbejder. I stillingen der ligger i Forebyggelse og Tryghed samarbejder du med dine engagerede og fagligt dygtige kollegaer indenfor det kriminalitetsforebyggende område.

Som SSP+ medarbejder er du opsøgende i det tidlige kriminalitetsforebyggende arbejde.

Deltagelse som ung borger i SSP+ er frivilligt, og den unge skal give samtykke til at blive tilknyttet indsatsen. Retsplejeloven § 115, stk. 1 & 2 giver mulighed for, at myndigheder kan udveksle oplysninger i SSP+, hvis det er nødvendigt af hensyn til den kriminalpræventive indsats.

Nogen i målgruppen er ved at falde fra en uddannelse og har ikke erfaring fra arbejdsmarkedet, har ikke lovlige indtægter og har svært ved at motivere sig selv. Det er alt sammen med til at fastholde dem i en glidebane ind i kriminalitet. Her hjælper man som SSP+ medarbejder med mentoropgaver i henhold til den unge.

Som SSP+ medarbejder kan en arbejdsdag være alt fra at hjælpe med cv, være opsøgende på ungdomsuddannelserne, kører vredeshåndteringsforløb, til at være opsøgende på unge over 18 år der er truffet på politiets §115 a liste.

Vi søger ligeledes en kollega der evt. kan varetage kortvarig myndighedsfunktionen på uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen for unge 18-23-årige som er åbenlyst uddannelses parate. 

Vores indsatser i Forebyggelse og Tryghed tager altid udgangspunkt i borgerens egne ressourcer, ønsker og interesser. Vi tror på at vi gennem skræddersyede indsatser kan styrke borgerens motivation og evner, så de får muligheden for at leve en kriminalitetsfri tilværelse med tilknytning til uddannelses- og arbejdsmarkedet. Indsatserne kræver stort set altid et tværfagligt samt tværsektorielt samarbejde og du vil derfor skulle samarbejde med flere interne samt eksterne aktører. 

Vi samarbejder på tværs af centre og sektorer for at sikre en helhedsorienteret indsats for borgeren. Derudover eksternt med arbejdsgivere, uddannelsesinstitutioner, gældsrådgivning, politi, kriminalforsorg, psykiatri m.fl.

Ballerup kommune prioriterer at arbejde kriminalitetsforebyggende og har derfor mange aktører i spil i samarbejde med den unge.Meningsfulde indsatser kræver ofte alternative løsninger og vi søger derfor en der har evnerne til at tilrettelægge indsatsen således, at det skaber de bedste forudsætninger for borgerens mulighed for leve et kriminalitetsfrit liv med uddannelse eller arbejde.

Dine vigtigste opgaver

  • Koordinering og facilitering af 115+ møder. 
  • Deltagelse i 115 møder med SSP, når der af deres liste fremgår unge som nærmer sig det 18. år. 
  • Evt. varetage myndighedsfunktionen på uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen for unge 18-23-årige i kortere forløb.
  • Opsøgende, helhedsorienteret og håndholdt støtte til SSP+ målgruppen. 
  • Brobyggende funktion til uddannelse, arbejde, Brydehuset m.m. alt afhængigt af den unges behov.
  • Hyppige borgersamtaler med et uddannelses- eller jobrettet fokus.
  • Opsøgende på unge borgere over 18 år, der er på vej ind i kriminalitet.
  • Konflikt- og vredeshåndtering.
  • Udvikling af indsatser og metoder der kan forebygge recidiverende kriminalitet.


Dine kompetencer

  • Har stor interesse for og erfaring med kriminalpræventivt arbejde med målgruppen og med samtalebaseret arbejde.
  • Har erfaring med motiverende samtale.
  • Er tålmodig, nysgerrig og anerkendende i mødet med borgeren og kolleger.
  • Kan arbejde med modstand og svingende motivation hos borgerne og er fleksibel i tilgangen med borgeren.
  • Trives med nær og opsøgende borger kontakt.
  • Du skal have kendskab til det kommunale system.
  • Du er fx uddannet socialrådgiver, socialformidler, pædagog eller lærer, eller har erfaring fra at arbejde i jobcenter.
  • Du har erfaring i samarbejdet med borgere som har været eller er på kanten til kriminalitet.
  • Du har evnen til at organisere, strukturere og planlægge opgaverne systematisk og kan arbejde tværfagligt og tværsektorielt.
  • Du har gode relationelle og tillidsskabende kompetencer.
  • Det er en fordel hvis du har kendskab til Fasit.


Det får du hos os 

  • Et spændende og udfordrende job.
  • Engagerede og dygtige kolleger.
  • En arbejdsplads hvor vidensdeling, udvikling og evaluering har høj prioritet.
  • En arbejdsplads med plads til mangfoldighed og humor.
  • Løbende systematisk sagsgennemgang med teamleder eller fagkonsulent.
  • En arbejdstid på 37 timer ugentlig med flekstidsordning.

Hvem er vi
Du bliver en del af Center for Social og Arbejdsmarked, hvor du refererer til teamleder for Forebyggelse og Tryghed. Afsnittet dækker bl.a. Borgerservice, Ydelser, Pension, Sygedagpenge og CPR og Kontrol. Afsnittet består af en afsnitsleder, fire teamledere, en jurist, to fagkonsulenter og ca. 80 medarbejdere.

Vi er en afdeling med høj faglighed og fokus på fortsat udvikling af vores kerneopgave. Vi trives med en travl hverdag. Vi lægger vægt på at sikre et arbejdsmiljø, hvor vi udvikler os fagligt og personligt i samspil med hinanden.

Vi arbejder i storrumskontor med aktivitetsbaseret indretning og clean desk princip.

Du bliver en del af et engageret og ambitiøst center, hvor du kan forvente kollegial og ledelsesmæssig sparring og støtte. Stillingen lægger op til, at du er god til at arbejde på tværs og udvikler indsatser og tilbud til gavn for fælles borgere og virksomheder.

I Ballerup Kommune arbejder vi målrettet efter at indfri ambitionerne i Vision 2029, vores fælles beskæftigelsesstrategi og den netop vedtagne Erhvervs- og vækstpolitik.

Teamet består af myndighedsrådgivere for den kriminalitetsforebyggende og resocialiserende indsats for borgere over 18 år. På baggrund af beskæftigelseslovgivning og tværfagligt samarbejde med interne og eksterne partnere, tilbydes borgere, der ønsker en resocialiserende indsats med fokus på arbejde og uddannelse som endemål, meningsfulde forløb. Derudover sikres at retten til hjælp følges af pligten til at yde.

Samt SSP, som er en netværksarbejdsmetode, hvor man løser opgaver lokalt og samarbejder med de unge, deres forældre og lokale og centrale aktører om tiltag, der kan forebygge og i mange tilfælde bryde børn og unges risikoadfærd i skolen, fritidslivet og i lokalområderne. SSP består af tre SSP-konsulenter.

I teamet er der også ansat en mentor der støtter den enkelte borger med sparring og coaching, Nada behandling mv. for at borgeren får øje på egne ressourcer og opnår nye indsigter i eget liv.

Teamet har ligeledes en virksomhedskonsulent, der er virksomhedsopsøgende og hjælper med at formidle job til virksomheder der ønsker at tage borgere med pletter på straffeattesten.

Ligeledes er der en konsulent i teamet der arbejder med fritidsjob og samarbejde omkring tryghed i boligforeninger, i tæt samarbejde med ejendomsfunktionærer, samt en medarbejder der har fokus på indbrudssikring, digital kriminalitet og tæt samarbejde med erhvervslivet.

Sidst men ikke mindst består teamet også af tre kriminalitetsforbyggende myndighedsrådgivere til unge u.18 år, som arbejder målrettet efter serviceloven med at understøtte de unge, som er i eller på kanten af en kriminel løbebane. Alt foregår i en tæt dialog med de unge og deres familier og der tages udgangspunkt i deres ønsker og behov, så der i fællesskab skabes de bedste forudsætninger for at den unge udvikler sig positivt.

Vil du vide mere
Du kan få mere at vide om stillingen ved at kontakte teamleder Linda Liebst Nielsen på telefon 2360 2358, eller Mads Rasmussen SSP- konsulent og fagkoordinator på telefon 3046 7583.

Læs mere om Ballerup Kommune som arbejdsplads på job.ballerup.dk

Ansættelsesproces og løn
Ansættelsesdatoen er 1. februar 2026 eller hurtigst muligt.

Vi forventer at holde 1. samtaler den 11. december 2025.

Det er en forudsætning for ansættelsen, at man kan sikkerhedsgodkendes samt at godkendelsen opretholdes under hele ansættelsen.

Stillingen er som udgangspunkt på 37 timer og er en fast stilling.

Ansøgningsfrist: den 8. december 2025.

Vi tilbyder løn og ansættelsesvilkår ifølge gældende overenskomst efter principper om lokal løndannelse og efter aftale med den forhandlingsberettigede organisation.

Vi indhenter straffe- og børneattester.

Ballerup Kommune har indført røgfri arbejdstid. Læs mere her.

Vi ser mangfoldighed som en styrke. Derfor opfordrer vi alle uanset køn, alder, handicap, religion, seksuel orientering eller etnisk baggrund til at søge job hos os.

Send din ansøgning online. Klik på ”Ansøg” nedenfor og vedhæft din ansøgning, CV og uddannelsesbevis.

Vi glæder os til at møde dig.

Ansøg
Del i dit netværk Del på Facebook Del på X Del på LinkedIn Udskriv Tip en ven
Frist:
Tiltrædelse: 01-02-2026
Ugentligt timetal: 37
Stillingskategori: Administration & Sagsbehandling, Børn & Unge
Stillingstype: Fastansættelse
Særlige krav: Børne- og Straffeattest bliver indhentet
Kontaktperson:
Linda Liebst Nielsen
Telefonnummer: 2358 2360
Lokation: Hold-An Vej, 7, 2750, Ballerup, Denmark
BALLERUP KOMMUNE

Hold-an Vej 7
2750 Ballerup
Tlf.: 4477 2000
Fax: 4477 2730

CVR-nr.: 58271713
Giro-nr.: 3000478